Hoe bereik je jouw ideale klant?

ideale-klant-blog

Heb je al een idee van wie jouw ideale klant is? Of ben je nog zoekend en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Vandaag deel ik een aantal tips hoe je jouw ideale klant bepaald én kunt bereiken. Want laat me je alvast uit de droom helpen, iedereen is niet je klant en je hoeft ook niet op álle social media kanalen actief te zijn. Weten wat je wel kunt doen? Lees snel verder.

Vind jouw ideale klant

Jouw ideale klant is iemand met wie jij heel graag samenwerkt of iemand die jouw producten afneemt. Je kunt van jouw ideale klant een persona maken. Wat voor persoon is dit, hoe ziet hij of zij eruit? Wat voor werk doet hij of zij? Hoeveel heeft hij of zij te besteden enzovoorts. Ga eens voor jezelf na hoe jouw ideale klant eruit ziet. Jouw ideale klant is iets anders dan jouw doelgroep. Een doelgroep is namelijk veel breder. Ik zal je ter verduidelijking een voorbeeld geven van mijn ideale klant.

Mijn ideale klant is een vrouw tussen de 25 – 30, ze is actief in de creatieve of lifestyle branche bijvoorbeeld als fotograaf of styliste. Ze houdt van gezelligheid en is een echte levensgenieter, omringd zich graag met vrienden en familie en is heel sociaal. Ze is lekker nuchter en heeft een goed gevoel voor humor. Kan heel direct zijn, maar is wel altijd open en eerlijk. Daarnaast is ze in haar bedrijf heel standvastig en weet ze wat ze wil. Ze wil leren, maar weet ook dat ze niet alles zelf kan doen. Daarom wil ze bepaalde onderdelen uitbesteden: aan mij! Ze heeft een bestedingsbudget van +/- 750 euro en wil haar bedrijf graag laten groeien. 

Dit voorbeeld kan ik natuurlijk nog veel verder uitbreiden, maar je snapt het idee. Je kunt nu voor jezelf aan de slag om de persona van jouw ideale klant uit te werken. Je kan ook meerdere persona’s voor meerdere diensten of producten hebben. Dat is geen probleem.

ideale-klant-blog

Waar bevindt jouw ideale klant zich

Dit is een stukje markt onderzoek. Je weet wie jouw ideale klant is en gaat nu onderzoeken waar hij of zij actief is. Welke social media gebruikt jouw ideale klant en hoe kun je hem of haar het beste bereiken? Mijn ideale klant zit bijvoorbeeld veel op Instagram en Pinterest. Maar maakt ook veel gebruik van Facebookgroepen. Dat zijn dus de kanalen waar ik me op moet focussen. Hoe kom je er nou achter waar jouw ideale klant zich bevindt. Het artikel met social media trends van Marketingfacts helpt je alvast goed op weg.

Maak content die aanspreekt

Als je weet op welke kanalen jouw ideale klant actief is, kun je gericht content maken en deze delen met jouw achterban. Door gerichte content te delen, spreek je juist de groep aan die tot jouw ideale klant behoort. Als je aan de slag gaat met social media kan dit stappenplan voor een social media strategie je meer handvatten geven. Je kunt op social media ook heel makkelijk jouw volgers vragen aan wat voor content zij behoefte hebben. Zo kun je voor jezelf inzichtelijk maken wat voor posts zij fijn vinden. Daarnaast kun je natuurlijk ook je statistieken gebruiken om te zien welke onderwerpen beter aanslaan.

Tenslotte, geef er een commerciële twist aan

Het grote doel van jouw bedrijf is natuurlijk om klanten binnen te halen en geld te verdienen. Als je jouw ideale klant eenmaal bereikt op de juiste kanalen, is de volgende stap: zorgen dat zij daadwerkelijk klant bij jou worden. Daarvoor mag je soms best een posts plaatsen met een commerciële noot. Laat zien dat jouw achterban JOU nodig heeft om een bepaald doel te bereiken. In mijn geval: “Als je jouw bedrijf echt wilt laten groeien, laat mij je helpen! Ik heb de kennis en ervaring om jou – als ondernemer – praktische handvatten te bieden op het gebied van online marketing.” Deze boodschap kun je voor jouw bedrijf ook subtiel in de content die je maakt verwerken.

Hopelijk heb je nu een beter idee hoe je jouw ideale klant kunt bereiken. Wil je meer weten of dieper op dit topic in gaan? Stuur me gerust een berichtje met jouw vraag of volg me op Instagram voor meer tips & tricks op het gebied van online marketing.