Zo kun je Pinterest gebruiken voor jouw bedrijf

pinterest-zakelijk-gebruiken

Ik ben altijd heel sceptisch geweest over het zakelijk gebruik van Pinterest. Voorheen had Nederland nou eenmaal niet dezelfde mogelijkheden als bijvoorbeeld de VS. Maar daar lijkt nu verandering in te komen. Zo is er onlangs de mogelijkheid gekomen om te adverteren op Pinterest, hiermee kun je dus aanzienlijk jouw bereik vergroten! Natuurlijk zijn er nog veel redenen en opties om Pinterest voor jouw bedrijf te gebruiken. Hoe dan? Ik help je graag op weg!

 

1. Bepalen of Pinterest interessant is voor jou

Voordat je heel enthousiast aan de slag gaat met Pinterest is het eerst belangrijk te kijken of jouw doelgroep wel actief is op dit social media platform. Pinterest groeit hard, afgelopen jaar had het platform bijna 3 miljoen maandelijkse gebruikers. Het overgrote deel is vrouw, maar liefst 81% en de grootste groep van deze vrouwen bevindt zich in de leeftijdsklasse 25 – 35 jaar. Categorieën die het extreem goed doen op Pinterest zijn:

  • Food
  • Beauty & Fashion
  • Trouwen en bruiloften
  • Interieur en wonen
  • Kids, ouders en alles rondom ouderschap
  • Gezondheid en spiritualiteit
  • Zelfontwikkeling

Kortom, ben jij actief in een branche die ook maar iets te maken heeft met een van deze categorieën? En bevindt jouw doelgroep in de groep die ik hierboven omschreef? Dan is Pinterest écht iets voor jou en jouw bedrijf.

 

2. Pinterest is een zoekmachine

Wat veel mensen vergeten is dat Pinterest tegenwoordig veel vaker wordt ingezet als zoekmachine. Ik herken dit bij mezelf, maar zie het ook steeds vaker om mij heen. Hier kun je als ondernemer goed je voordeel mee doen. Net als bij andere zoekmachines werkt Pinterest dus ook met zoekwoorden. Voeg deze toe in de omschrijving, de titel en in de content waar jouw pin naartoe linkt. Zo word je beter gevonden en komen er meer mensen bij jou terecht. Hoe vaker jouw pin wordt gerepind, hoe hoger je in de zoekresultaten komt.

 

pinterest-zakelijk-gebruiken

 

3. Goed beeldmateriaal is key

Ik hoef je dit waarschijnlijk niet te vertellen, maar alles draait om de plaatjes. Daar moet je de aandacht mee trekken en jouw klant overhalen om verder te klikken. Een mooie, inspirerende afbeelding is dus key. Sfeerfotografie doet het over het algemeen beter dan productfotografie op Pinterest. Hoe vaak hoor je wel niet dat iets echt ‘Pinterest-waardig’ is? Je kunt ook hele mooie cover foto’s maken voor jouw pins. Als je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven, kun je alvast een tipje van de sluier oplichten. Staat bovendien net een stukje professioneler. Geen held met photoshop? No problem, met tools zoals Canva kom je tegenwoordig een heel eind!

 

4. Van view naar klant

Natuurlijk werkt Pinterest heel goed om jouw naamsbekendheid te vergroten. Als mensen jouw foto’s gaan repinnen bereik je immers veel meer mensen. Maar hoe zorg je er nou voor dat deze groep ook jouw klant worden? Een van de dingen die je daarvoor kunt doen is zorgen dat de link die achter de pin zit naar een mooie landingspagina geleid wordt. Daar vinden mensen meer info over jou en wat je hen te bieden hebt en de mogelijkheid om contact op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een freebie met een e-book of meer van jouw werk als fotograaf.

Heb je een webshop? Zorg dan dat het product of de producten op een sfeerfoto meteen te bestellen zijn. Als mensen niet vinden waar ze naar op zoek zijn, bijv. omdat je een stockfoto gebruikt, dan haken ze snel af. Mijn advies: biedt mensen zo snel mogelijk waar ze naar op zoek zijn! Je hebt ze getriggerd met jouw pin, nu is het de uitdaging om ze over te halen tot conversie!

 

5. Deel ook interessante content van anderen

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat het voor jouw doelgroep ook heel interessant kan zijn om content van anderen te delen. Stel jij bent een bruidsfotograaf en je hebt een samenwerking met een leverancier die bruidstaarten of bruidsjurken maakt. Door ook content van hen te delen, help je jouw potentiele klanten ook. Je biedt namelijk een totaalplaatje en voorziet hen in andere behoeftes dan alleen jouw dienst of product. Je kunt zelfs met deze leveranciers afspreken dat jullie elkaars content delen en zo een supportive community opzetten. Dit geldt natuurlijk voor nog veel meer branches.

Ik heb nog een paar van mijn favoriete accounts op een rijtje gezet, hier kun je ook naar kijken als voorbeeld:

Hopelijk heb je iets aan mijn tips en mocht je het leuk vinden, kun je mij ook volgen op Pinterest. Ik heb mijn account al sinds de early days, dus behalve ondernemers tips en artikelen vind je er ook onwijs veel borden met dingen die mij persoonlijk interesseren. #noshame.