SEO-TRENDS 2021 – Hoe scoor jij in zoekmachines?

seo-trends-2021

Yep, ook SEO is sterk aan verandering onderhevig. Ik lees regelmatig blogs en artikelen met de ‘nieuwe’ trends, de meeste van deze zijn gewoon een uitbreiding op datgene wat al bestaat. Toch weten veel ondernemers niet wat voor impact relatief kleine aanpassingen kunnen hebben voor jouw website. Hieronder heb ik een aantal SEO-trends voor 2021 verzameld die jouw website beter vindbaar maken.

Voice search wordt steeds belangrijker

We maken steeds meer gebruik van devices die we aansturen met onze stem. Denk aan Siri, Alexa en andere slimme apparaten. Dat betekent dat je teksten dus zo moet gaan schrijven alsof het een gesproken zoekopdracht is. Hierbij zijn vragen in de headings en korte en bondige antwoorden heel belangrijk. Als jouw zoekopdracht bovenaan in de zoekresultaten verschijnt dan leest Google het antwoord voor.

Bijvoorbeeld: als je wil weten hoe lang je een ei moet koken dan zou je dat typend waarschijnlijk zo doen: “hard ei koken” terwijl als je een er een spraakopdracht van maakt stel je waarschijnlijk gewoon de vraag: “He Siri, hoe lang moet een hard ei koken?” In de zoekresultaten zie je dan meteen een overzichtje van hoe lang je ei moet koken.

Featured snippets of positie 0 bereiken

Een van de SEO-trends voor 2021 die steeds belangrijker wordt én bijkomend voordeel van vragen van bezoekers direct beantwoorden is dat je een featured snippet kunt verkrijgen. Dat is eigenlijk positie 0 in de zoekresultaten. Het antwoord op de gestelde vraag verschijnt dan bovenaan. Bezoekers hoeven dan dus niet meer op jouw website te klikken voor een snel antwoord. Dit draagt enorm bij aan de gebruiksvriendelijkheid van Google. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat bezoekers wel op jouw website klikken, maar deze 0 positie vergroot de algehele SEO-waarde van je website en mag daarom niet vergeten worden.

Langere, kwalitatieve teksten scoren beter

Een ’normale’ pagina moet minimaal 300 woorden bevatten om mee te tellen voor SEO, maar in 2020 worden zogenoemde ‘monsterblogs’ van 600+ woorden steeds belangrijker. Maar alleen als de inhoud ook van kwaliteit is, een loze tekst van 1000 woorden rankt minder goed dan een topstuk van 500 woorden. Toch is dit een enorme kans voor ondernemers met een blog. Een verdiepend stuk of een uitgebreide stap voor stap handleiding voor hun producten of diensten kan jouw SEO-waarde een enorme boost geven. Heb je dus nog geen blog, dan is dit het moment om ermee te beginnen. Zorg ook dat je consistent bent in het plaatsen. Liever elke 2 weken één blog, dan 4 in een week en daarna maanden niks.

seo-trends-2021

Gebruiksvriendelijkheid van je website

Google wordt slimmer, misschien zelfs wel een beetje creepy. Maar de leesbaarheid en klantbeleving gaan een nog grotere rol spelen bij zoekmachines. Anders gezegd: biedt jouw website de informatie waar een bezoeker naar op zoek is? Met analytics kun je dat heel goed zien aan de bounce rate. Hoe lager de bounce rate hoe meer bezoekers een interactie uitvoeren op jouw website. Dit kan zijn dat ze op een button klikken, de tijd nemen om een pagina te lezen of verschillende pagina’s bezoeken. Heb jij een tekst op je website die niet lekker leest of die misleidend is voor de bezoeker, bijv. clickbate waardoor mensen meteen weer van de website afgaan. Hier gaat Google nog beter op letten en kun je dus op afgerekend worden.

Samengevat: SEO blijft iets dat aandacht en liefde nodig heeft

Dit waren naar mijn inziens de belangrijkste SEO-trends voor 2021. Even SEO ‘erbij’ doen is dus niet verstandig. Een gedegen plan van aanpak en een strategie is belangrijk om ook komend jaar te blijven scoren in Google. Schrijf dus kwalitatieve teksten met een boodschap waar jouw bezoekers en lezers iets aan hebben. Heb je hier zelf geen tijd voor of vind je dit gewoonweg niet boeiend, maar wil je er wel mee aan de slag? Huur een expert in. Iemand die blogs voor je schrijft, een SEO-scan voor je uitvoert of samen met jou dit plan opstelt. Bekijk daarvoor ook gerust mijn diensten of neem contact op voor meer informatie.