Een simpele social media strategie in 4 stappen

foto-blog-social-media-strategie

Yes, je hebt je eigen bedrijf en bent al lekker bezig. Toch zou je graag wat meer klanten binnen willen halen via social media. Je plaatst al regelmatig dingen op Instagram of Facebook, maar krijgt eigenlijk niet de respons waar je op had gehoopt. Kortom je wilt meer zichtbaarheid. Herkenbaar? Met deze simpele stappen geef je richting aan jouw social media kanalen. Je gaat kijken waar je doelgroep zit en maakt een concrete, basis social media strategie.

Bepaal je doelgroep

Wie wil jij aanspreken? Is dat een zakelijke markt of zijn het misschien particuliere consumenten die op zoek zijn naar jouw product of dienst? Maak een opsomming van eisen waar jouw doelgroep aan voldoet. Dit kunnen dingen zijn als: leeftijd, geslacht of inkomen, maar ook welke interesses, werkveld of gezinssamenstelling. Schrijf al deze dingen op en je hebt nu een duidelijk beeld wie jouw doelgroep is! Nu kun je deze doelgroep gericht gaan aanspreken.

Kies je social media kanalen

Wil je bijvoorbeeld bedrijven aanspreken en is jouw bedrijf dus gefocust op een B2B-klant? Superleuk dat jij heel actief bent op Instagram, maar jouw doelgroep bevindt zich veel meer op LinkedIn. Hoe je erachter kunt komen waar jouw doelgroep actief is en welke kanalen dus het beste passen bij jouw social media strategie? Dit handige artikel van Marketingfacts (hopelijk komt er snel een 2019 editie) laat op basis van leeftijd precies zien waar jouw doelgroep actief is.

Verder komt er ook een stukje algemene social media kennis bij kijken. Zo is het voor LinkedIn niet gebruikelijk om producten aan te prijzen, dit is namelijk meer een zakelijk platform. Facebook en Instagram zijn hiervoor wél geschikt. Doe online onderzoek naar de verschillende social media kanalen en kies welke kanalen jij wilt gebruiken. Hierbij is meer niet altijd beter. Focus je liever heel goed op één of twee kanalen, dan dat je er vijf maar een beetje doet.

social-media-strategie

Bepaal het soort content

Wat deel je wel en wat deel je niet? Ga eens na wat jij met jouw merk wilt uitstralen. Hoe persoonlijk wil je zijn? Ga je adverteren? En wil je hiervoor dan ook andere content produceren? Wil je alleen jouw producten of diensten aanprijzen of ook het verhaal achter het bedrijf, jouw WHY? Kleine tip: persoonlijk zijn op social media werkt echt heel goed! Maar kies ook hier heel bewust wat je wilt delen en wat niet. Je kunt ook een afwisseling maken tussen bijvoorbeeld: diensten/producten, kennis, ervaringen van klanten en persoonlijke berichten. Of kies voor commerciële berichten voor advertenties en houdt het verder bij kennisdeling. Het is helemaal aan jou!

Werk vooruit!

Het grootste probleem waar veel ondernemers tegenaan lopen is dat ze niet altijd tijd of zin hebben om berichten te plaatsen. Soms wordt het door de drukte van alle dag gewoonweg vergeten. Blok elke week of elke twee/drie weken een paar uur in je agenda om content te maken. Je weet nu wie je doelgroep is en op welke kanalen je wat voor soort berichten wilt gaan plaatsen. Dat betekent dat je dus heel makkelijk vooruit kunt plannen. Met tools als Hootsuite, Later of Buffer kun je bovendien jouw social media strategie heel makkelijk uitzetten en inplannen.

Meer weten?

Een extra tip: schrijf de vragen die ik in alle bovenstaande alinea's op en zet de antwoorden eronder. Zo krijg je inzicht in wat je wilt en is het makkelijker om jouw koers te bepalen. Kom je er niet helemaal uit of kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van jouw strategie of de uitvoering hiervan? Laat mij je helpen! Ik denk graag met je mee en kan je helpen om creatieve ideeën op te zetten of uit te voeren. Bekijk mijn dienstenaanbod voor meer informatie of stuur me gerust een berichtje!