Hoe schrijf je een SEO-proof tekst? 5 tips!

seo-tips blog

Wil je hoger scoren in Google, maar weet je niet goed hoe? Heb je wel iets gehoord over search engine optimalisation (SEO) en wil je weten hoe het precies zit? Snap ik helemaal. SEO is ontzettend belangrijk om je organische vindbaarheid te vergroten en een hogere positie te krijgen in Google. Ik geef je vijf handige basis tips voor het schrijven van een leesbare SEO-proof tekst!

Goede content is key

Waar je drie jaar geleden nog weg kwam met het zo vaak mogelijk herhalen van je keywords, kan Google vandaag de dag teksten veel beter lezen en begrijpen. Hierdoor is de inhoud van een tekst veel waardevoller geworden. Om een goede SEO tekst te schrijven moet je interessante en relevante content toevoegen aan een pagina, product of blog.

Kies één keyword per pagina

Als je een tekst schrijft is het belangrijk om voor één hoofdonderwerp te kiezen. Dit onderwerp is dan het keyword van de tekst. Zorg dat jouw keyword in de titel staat en laat het een paar keer -subtiel- terugkomen in de rest van de tekst. Voor je SEO is het belangrijk dat je de juiste balans kiest tussen keyword gebruik en leesbaarheid. Zoals ik hiervoor al schreef, zorg dat je relevante informatie toevoegt. Zoals dit blog zich bijvoorbeeld focust op SEO-proof teksten.

seo-tipsBouw een goede headingstructuur

Een pagina is onderverdeeld in een titel en tussenkoppen. De belangrijkste titel is de H1, daarna volgen de tussenkoppen H2, H3 enzovoorts. Google scant of een pagina deze zogenoemde headingstructuur gebruikt. Een goede SEO tekst heeft één H1 en kan meerdere H2 koppen hebben op een pagina. Hoe minder belangrijk een 'heading' hoe hoger het cijfer achter de 'H'.

In wordpress kun je dit makkelijk selecteren met koptekst 1, koptekst 2 en ga zo maar door. In een ander CMS kun je dit handmatig in de html-code aanpassen. Niet alleen voor SEO, maar ook voor de bezoekers van je website is een goede headingstructuur erg belangrijk.

Maak gebruik van interne linkbuilding

Interne wat? Linkbuilding! Dit betekent dat je op een pagina linkjes hebt naar andere pagina's op je website. Dit kunnen linkjes zijn naar een ander blog waar je bijvoorbeeld een vakterm uitlegt of naar het contactformulier, zolang het maar naar een pagina binnen jouw website verwijst. Door gebruik te maken van interne linkjes kan een bezoeker steeds nieuwe informatie vinden. Tot hij of zij uiteindelijk overgaat tot een conversie.

Als je naar een andere website verwijst is dit ook prima, dan maak je gebruik van externe linkbuilding. Beide zijn goed voor je SEO-waarde, maar zorg wel dat het waardevolle links zijn. Een startpagina, waar heel veel links op staan is bijvoorbeeld veel minder waardevol dan een website waar veel nieuwsartikelen op verschijnen.

Maak gebruik van SEO-tools

Als een beetje rond googlet kom je tal van goede SEO-tools tegen die je kunnen helpen om de SEO-waarde van je website te verbeteren. Sommige tools zijn gratis, soms kun je een deel van de features gratis gebruiken. Met de gratis tools kom je vaak al een heel eind. Een tool die ik zelf heel fijn vind is SEOquake. Erg gebruiksvriendelijk en visueel ingesteld, heel handig als je niet zo technisch bent.

Hulp nodig bij het SEO-proof maken van jouw website?

Ik heb je nu een paar basis tips gegeven waarmee je direct aan de slag kan. Toch is dit slechts het begin. Google verandert regelmatig het SEO algoritme en bovendien zijn er nog veel andere dingen die je kunt verbeteren om hoger te scoren. Ik kan je daarbij helpen! Ik geef SEO consults waarbij we samen jouw website doorlopen, bekijk deze en andere diensten of neem gerust eens contact met mij op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.