Gouden combi: personal branding & online marketing!

personal-branding-online-marketing-blog

Personal branding is een krachtige tool om jouw merk op de kaart te zetten. Je kunt hiermee heel makkelijk een stukje van jezelf in je merk verweven. Zeker voor zelfstandigen en kleine ondernemers is het heel goed om jezelf te laten zien. Jouw klanten vinden het natuurlijk fijn als jouw producten en diensten goed zijn, maar willen ook heel graag het gezicht achter een merk leren kennen. In deze blog vertel ik je waarom personal branding en online marketing onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en geef ik je tips hoe je deze twee kunt inzetten!

Personal branding en online marketing

Tegenwoordig leven we in een wereld waar we dagelijks meer dan 375 reclame uitingen van bedrijven per dag voor onze kiezen krijgen. Supermarkt verpakkingen, logo’s en winkels an sich zijn daar nog niet eens in mee genomen. Kortom, heel veel mensen die je iets proberen te verkopen. Als ondernemer is dit ook vaak je voornaamste doel: zoveel mogelijk producten of diensten verkopen.

Om op te vallen binnen jouw branche heb je dus meer nodig dan alleen een goed product of dienst. En een advertentie die schreeuwt: “Hé, ik ben de beste!” gaat je ook niet meer redden. Een van de manieren om op te vallen is om mensen aan je te binden, de zo genoemde gunfactor creëren. En dat doe je door jezelf te laten zien, door open en persoonlijk te zijn en te delen wat jouw interesses, hobbies en passies zijn. Hello en welcome in de wereld van personal branding. En met de juiste online marketing tools kun jij het bereik van jouw personal branding enorm vergroten!

personal-branding-online-marketing

Storytelling inzetten voor jouw personal branding – TIPS!

Een verhaal vertellen met als doel mensen aan je binden is storytelling. Dat begrip ken je misschien al. Maar hoe doe je dat dan? Welke kanalen, middelen en tools gebruik je om jouw verhaal te vertellen? Dat is natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep, het soort bedrijf dat je hebt en de kernwaarden waar jij voor staat. Ik geef je hieronder alvast wat tips.

Veel ondernemers zijn erg actief op Instagram, daarom gaan de volgende tips voornamelijk in op dit social media platform. Gebruik je geen Instagram omdat jouw doelgroep daar niet actief is of omdat je andere online marketing middelen gebruikt voor jouw personal branding? Geen probleem, bekijk dan een van mijn andere blogs om daar meer info over te vinden!

  • Laat jezelf zien: wie kan jouw verhaal beter vertellen dan jijzelf! Vlog in Insta-stories, deel een mooie foto van jezelf en vertel wie je bent! Extra tip: zorg dat je goede en professionele foto’s van jezelf hebt. Hoeft natuurlijk niet perse door een echte fotograaf gedaan te zijn – je buurvrouw, partner, zus of vriend(in) voldoet ook prima -, maar komt net wat beter over dan een selfie of uitgesneden groepsfoto.
  • Zorg voor online zichtbaarheid op andere kanalen: blog je zelf elke week op jouw website? Supergoed – ook SEO-wise maar dat is een blog voor andere keer! Maar probeer ook eens of je een keer een gastblog kan schrijven voor een andere blog waar jouw doelgroep vaak actief is. Zo zet je jezelf neer als een echte kennis expert én gaan mensen je herkennen en misschien ook wel volgen.
  • Ga de interactie aan met jouw volgers: dit kan door een vraag te stellen onderaan je post, maar ook door een x een quiz te doen over jezelf in je stories of een poll of een vragensticker. Wees hierin creatief en kies voor de optie die bij jou past. Ook hier zeg ik altijd: experimenteer en kijk wat werkt voor jou en jouw doelgroep!
  • Kies content pijlers: Vind je het lastig om elke keer over jezelf te praten of om jezelf te laten zien? Met behulp van content pijlers breng je structuur aan in je content strategie en vind je ook een mooie balans tussen zakelijk en persoonlijk zijn. Voorbeelden van pijlers kunnen zijn: persoonlijk (dit ben jij en de dingen die jou bezighouden), diensten/producten, kennis, ondernemerschap, kijkje achter de schermen en nog veel meer. Kies altijd pijlers die passen bij jouw bedrijf of bij jou!

Hopelijk heb je iets aan mijn tips! Voor nog meer tips kun je me natuurlijk ook volgen op Instagram. 🙂 Hulp nodig bij jouw personal branding, online marketing – of een combinatie daarvan? Kijk wat ik voor jouw kan betekenen bij mijn diensten!