4 tips over online kennis delen met jouw doelgroep

tips-kennis-delen-online

Overal hoor je dat je kennis moet delen als ondernemer om een expert status te verwerven. En natuurlijk wil je ook relevante content creëren voor jouw volgers. Maar hoe deel je nu kennis zonder alles al weg te geven? En waar doe je dat dan? In deze blog 4 tips voor het delen van kennis over jouw vakgebied.

 

1. Wat deel je wel en wat niet

Als je bezig bent met content creëren wil je graag dat deze waardevol is en dat je volgers, lezers of luisteraars er direct mee aan de slag kunnen, tegelijkertijd wil je niet alles weggeven zodat als je doelgroep overgaat op het afnemen van een dienst of product er niks nieuws te vertellen valt. Hier een goede balans in vinden kan best een uitdaging zijn. Bedenk altijd of de content die je maakt concreet en simpel is, zodat je doelgroep er iets uit kan halen. De uitvoering en implementatie van de kennis die jij deelt, dat moeten ze zelf uitzoeken – of daarvoor moeten ze klant bij je worden. Zo deel je wat relevant is en kan de kennis die je deelt direct toegepast worden, maar de verdiepingslag of het complete stappenplan dat is de meerwaarde die je levert zodra je doelgroep besluit met jou in zee te gaan.

 

2. Kies de juiste kanalen en vorm

Stel je hebt een webshop in handgemaakte sieraden en je wilt graag het productieproces laten zien zodat jouw klanten weten hoe de sieraden gemaakt worden. Dit kan je op verschillende manieren doen: in een blog met foto’s, een video voor socials, een nieuwsbrief aan klanten, een podcast waarin je vertelt hoe en wat. Nu zal je bij dit rijtje al meteen denken: een nieuwsbrief aan klanten die het product al hebben gekocht? Huh?! Of een podcast over iets dat je visueel veel beter kan laten zien? Why?! Inderdaad, let altijd op de vorm en het kanaal dat je kiest om kennis of achtergrond informatie te delen. Houd hierbij rekening met je doelgroep, de tone of voice en datgene wat je wil delen. Een informatief en inhoudelijk stuk over een specifiek onderwerp is veel geschikter in blog of podcast vorm dan met een filmpje. Iets visueels als sieraden maken kan dan weer wél heel goed met video of foto’s.

 

tips-kennis-delen-online

 

3. Ben ik wel uniek genoeg?

Een opmerking die ik vaak hoor tijdens mijn coaching sessies is: “maar iedereen doet dat al, ben ik dan nog wel uniek?” Zelf ben ik een groot fan van: ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’. Dat betekent niet dat je 1-op-1 moet overnemen wat je concurrenten doen. Maar als iedereen een freebie gebruikt om potentiële klanten aan te trekken, waarom zou jij dat dan niet doen? Misschien ga jij voor een checklist in plaats van een e-book of misschien heb je een andere creatieve invulling voor jouw freebie. Jouw doelgroep kiest voor jou omdat jij uniek bent, je aanpak, handelen en communicatie is altijd anders dan die van een ander, ondanks dat het product en het resultaat misschien soortgelijk is. Behalve het product of de dienst gaat het ook om een stukje beleving bij de klant.

 

4. Maak het persoonlijk

Deze tip sluit mooi aan op de vorige, als je online kennis gaat delen, geef er dan altijd een persoonlijke touch aan. Een voorbeeld uit de praktijk waar jij mee te maken hebt gehad of een stukje achtergrond informatie waarom jij vindt dat iets heel belangrijk is (of juist niet ;)). Het maakt het luchtig en fijn om te lezen of naar te luisteren. Ook kun je de interactie aangaan met je volgers. Vraag bijvoorbeeld: wat wil je nog meer over dit onderwerp weten? Of hoe kijk jij hier tegenaan? Je wilt tenslotte iets waardevols creëren, waar je doelgroep écht wat aan heeft. En niet enkel een shitload aan content over ze heen gooien.

 

Hopelijk helpen deze tips je om de juiste keuzes te maken als jij waardevolle en interessante content wil creëren voor jouw doelgroep. Kom je er niet helemaal uit of wil je meer over dit onderwerp weten? Check mijn Instagram waar ik zelf regelmatig kennis deel die jou op weg gaat helpen om meer online zichtbaarheid te verkrijgen.