Waarom online zichtbaarheid onmisbaar is voor jou als ondernemer

online-zichtbaarheid-ondernemer

Als ondernemer heb je veel verschillende petten op. Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van je producten of diensten, je moet je administratie op orde hebben en daarnaast zijn er ook nog zaken die je online zichtbaarheid vergroten zoals socials, nieuwsbrieven en je website. Dat laatste kan veel tijd in beslag nemen, vooral als je niet goed weet waar je moet beginnen en vooral hoe je dit aanpakt. In deze blog waarom online zichtbaarheid onmisbaar is voor jou als ondernemer en waarom een passende strategie helpt.

Hoe werkt online zichtbaarheid?

Helaas is het niet zo dat je iets online zet en dat het automatisch bij je doelgroep terecht komt. Om jouw ideale klanten te bereiken moet je een strategie hebben. Welke stappen ga je zetten om je content bij de juiste doelgroep te krijgen? Welke online marketing kanalen sluiten daarbij aan en welke tone of voice gebruik je om deze groep aan te spreken? En dan hebben we het nog niet eens over de vormgeving en grafische uitingen. Als alle facetten kloppen en je bereik en naamsbekendheid groeit, dan komt het goed. Online zichtbaarheid verkrijgen kost tijd en geduld en veel inspanning. Maar dat is oké, want je krijgt er veel voor terug.

Strategie bepalen voor jouw bedrijf

Voordat je dus lukraak dingen online de wereld in gooit is het dus goed om na te denken over de basis. Door een fundering te bouwen en hier in het begin actief mee aan de slag te gaan bouw je een netwerk op van mensen die oprechte interesse hebben in jou en je bedrijf. Deze strategie bepaal je helemaal zelf. Jij bepaalt je ideale klant, de doelgroep die je aan wilt spreken en vervolgens ga je daarmee verder werken. Dit stuk is voornamelijk markt onderzoek doen. Als je een doelgroep hebt bepaald kun je kijken op welke kanalen zij actief zijn, hoe zij graag benadert willen worden en welke tone-of-voice daarbij hoort. Je hoeft dus lang niet alles te doen om je online zichtbaarheid te vergroten.

online-zichtbaarheid-ondernemers

Leren door doen

Een van de leukste dingen is het leren door doen, een strategie staat nooit vast. Je kan deze altijd bijstellen als je van koers verandert. Door gewoon te beginnen en gaandeweg te ontdekken wat werkt en wat niet bouw je online zichtbaarheid op. Dit kan door je volgers aantal dat toeneemt, het aantal reacties en likes op je posts, hoeveel mensen er naar je podcast luisteren etc. Samenwerken met andere ondernemers die al een groot bereik hebben – en een vergelijkbare doelgroep – helpt ook om je online zichtbaarheid te vergroten.

Een netwerk aan fans opbouwen

Als je eenmaal bezig bent zal je merken dat je online zichtbaarheid gaat groeien. Je bouwt een netwerk op van mensen die geïnteresseerd zijn in datgene wat jij te bieden hebt. Dit kan zijn door de tips die je deelt, maar ook door de persoonlijke touch die je meegeeft aan jouw uitingen. Dit laatste is een stukje personal branding. Hoe dan ook, met een netwerk aan fans creëer je een ripple effect die jouw online zichtbaarheid vergroot. Je hoeft dus niet continue geld te pompen in advertenties, maar je bedrijf groeit door jouw inspanning en mond-tot-mond reclame. Je wordt als het ware een expert of influencer binnen jou vakgebied.

Als je online zichtbaarheid opbouwt weten mensen je te vinden zonder dat het geld kost, sterker nog, het levert je geld op in de vorm van klanten. Je doelgroep weet wat ze kunnen verwachten en waar ze je kunnen vinden. Deze organische vorm van reclame is niet alleen heel interessant, maar ook heel duurzaam. Het kost wat meer tijd om op te bouwen, maar op de lange termijn krijg je er veel meer voor terug!

Meer weten over online zichtbaarheid? Of kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van jouw strategie voor je bedrijf? Check dan mijn diensten en wie weet help ik jou straks met het leggen van de fundering voor je business.